Fokus på personalen har hjälpt Scionova att växa

Teknikkonsultbolaget Scionova har vuxit rejält under de senaste åren. En av framgångsfaktorerna är att de har personalen i fokus. En annan att de lyft blicken och börjat jobba mer strategiskt. För att sätta sina långsiktiga mål fick företaget hjälp av Business Region Göteborg.

Henrik Sjöström, vd på Scionova

Scionova utvecklar och levererar uppkopplade produkter och tjänster till allt från bilindustrin till våra smarta hem. De har också specialiserade konsulter som sitter på plats hos kunder. 2017 bestod företaget av 12 personer och i dag är de 40.

Henrik Sjöström är vd och började jobba på Scionova 2014. I samma veva gick företaget också med i Business Region Göteborgs tillväxtprogram. Här har de bland annat hittat coacher och nätverk samt möjlighet att gå kurser i allt från ekonomistyrning till ledarskap.

– Vi har försökt vara med på så mycket vi bara kan. Business Region Göteborg är bra på att förmedla kontakter och har varit en stor nytta för oss. Just nu får jag till exempel ett bollplank i form av en vd-coach och ett vd-nätverk. Det är skönt att ha någon att bolla med och att höra hur andra har löst saker, säger Henrik Sjöström.

Fick hjälp med att sätta mål

Att Scionova har haft samma kontaktperson, Charlotta Johansson, hos Business Region Göteborg under hela resan har varit en stor fördel.

– Charlotta har varit väldigt bra och bryr sig verkligen om bolaget. Eftersom hon har varit med oss hela vägen känner hon oss väl och kan lättare se och förstå vad vi har för behov.

Ett sådant behov var till exempel att sätta en ordentlig strategi. Efter flera år med fullt fokus på att växa och bli fler behövde Scionova lyfta blicken och titta på den större bilden – att hitta sitt varför.

De som grundade företaget är ingenjörer och ingen av oss hade någon större erfarenhet som bolagsbyggare. Därför behövde vi hjälp med att få ordning på organisationen och att sätta våra långsiktiga mål. När man även sitter som utförare blir det svårt att själv komma fram till målen. Att vi hade en extern person som stöd var därför jättevärdefullt, menar Henrik.

Scionova är en fantastisk sparringpartner, vetgiriga, vill lära sig nytt och redo att implementera. Henrik och teamet har alltid varit intresserade av att utvecklas och växa, det är väldigt roligt att följa Scionovas resa, säger företagsrådgivaren Charlotta Johansson.

Utmaning att vara ensam

Efter strategiarbetet, som de gjorde för fem år sedan, har företaget även gjort en omorganisation och tillsatt en ledningsgrupp. De har även anställt personer på flera viktiga positioner – en försäljningschef, en leveransansvarig för inhouse-projekt samt en person med ansvar för kultur, employer branding och talent branding.

– Det var en utmaning de första åren, när jag var ensam och fick göra mycket själv. Jag blev en bromskloss när jag inte hann med allt. Nu när vi har fått in mer folk kan vi ge tid och kraft åt alla områden samtidigt.

Personalen viktig pusselbit

Förutom organisationen, har personalen och kulturen varit viktiga pusselbitar för det växande företaget. En utmaning för många konsultföretag är att lyckas skapa en vi-känsla och få medarbetarna att känna tillhörighet med företaget där man är anställd. Scionova är inget undantag, men de försöker bland annat se till att ha flera av sina konsulter hos samma kund. De har även skapat en inhouse-verksamhet där de anställda får möjlighet att jobba tillsammans.

– Det är tack vare arbetet med vår kultur som vi har kunnat växa så mycket. Vårt värde ligger ju helt hos våra anställda. Vi vill få till en miljö där folk vill jobba och känner sig välkomna. Det är en av våra stora USP:ar och ett sätt för oss att sticka ut jämfört med andra konsultföretag. Vi försöker agera som ett litet bolag så länge vi bara kan, vi är transparenta och tar snabba beslut. De anställda har stor påverkan, både på vad de själva vill göra och hur bolagets riktning ska se ut.

Hur ser målet ut framåt?

–  Vi ser en årlig tillväxttakt på cirka 20 procent. Vi planerar också för att ta oss in på ett nytt område, vilket det är vet vi inte riktigt än. Men vi ska investera i kompetens och tid samt växa organiskt med vinst. Vi vill kunna göra fler saker än vi hinner i dag.

Henriks tips för att få till en bra arbetsplats:

  • Låt rekryteringsprocessen ta tid. Det är viktigt att hitta rätt medarbetare, både kulturmässigt och kompetensmässigt.
  • Skapa en flexibel arbetsplats. Man ska själv kunna ha kontroll över sitt jobb och sin vardag.
  • Låt de anställda få arbeta med det de är bäst på och tycker är roligt.
  • Se till att ha många kulturbärare på företaget.

Läs mer om vårt tillväxtprogram och hur du som ledare av ett litet eller medelstort företag i Göteborgsregionen kan jobba smartare och mer strategiskt